Tesla spouští robotaxi službu v texaském Austinu. Bez řidiče, s vysokými ambicemi

22.06.2025

Tesla v neděli zahájila provoz své dlouho očekávané robotaxi služby v Austinu, čímž vstoupila do rostoucího trhu autonomní přepravy. Testovat zde bude pokročilou verzi vlastního systému řízení Full Self-Driving.

Co je to robotaxi?

Robotaxi je autonomní vozidlo bez řidiče, které funguje podobně jako klasické taxi nebo služba sdílené jízdy. V USA provozují podobné služby společnosti jako Waymo (Alphabet) nebo Zoox (Amazon).

Tesla nasazuje do služby upravené SUV Model Y vybavené osmi kamerami, které slouží jako senzory pro systém Full Self-Driving (FSD). Na rozdíl od běžných Modelů Y určených k prodeji, které stále vyžadují zásah řidiče, budou tyto vozy jezdit bez osoby za volantem — s bezpečnostním dohledem ze sedadla spolujezdce.

Jak služba funguje?

Služba je zatím dostupná omezenému počtu uživatelů v geofencované oblasti Austinu, kde Tesla technologii testovala. Podle Elona Muska bude nasazeno až 20 vozů Model Y. Firma plánuje službu rozšiřovat podle toho, jak si technologie povede.

Bezpečnost bude i nadále prioritou. Tesla uvedla, že vozy budou vybaveny mikrofony pro detekci zvuků záchranných složek a budou monitorovány na dálku, podobně jako u konkurence.

Budoucí rozšíření a nové modely

Tesla plánuje do budoucna rozšířit flotilu o dva nové robotaxi modely: zlatý sedan Cybercab a větší vícemístný Robovan. Oba vozy nebudou mít volant ani pedály a na silnicích by se mohly objevit nejdříve v roce 2026.

Služba by se měla brzy rozšířit i do dalších měst jako San Francisco, Los Angeles a San Antonio. Musk očekává, že do konce roku 2026 bude po USA jezdit stovky tisíc vozů Tesla s plně autonomním řízením — včetně těch, které vlastní soukromí majitelé.

Význam robotaxi pro Teslu

Musk vnímá robotaxi jako klíčový pilíř budoucnosti Tesly. Odhaduje, že autonomní vozidla mohou přidat k tržní kapitalizaci firmy 5 až 10 bilionů dolarů. Ta nyní činí přibližně 1 bilion dolarů.

Firma čelí poklesu prodejů a silné konkurenci. V roce 2023 dosáhla tržeb 98 miliard dolarů, z čehož tři čtvrtiny tvořily automobilové prodeje. Někteří investoři, například Gary Black, firmu opustili kvůli vysokému ocenění a nejisté budoucnosti robotaxi byznysu.

Konkurence a trh

Největším konkurentem je Waymo, které provozuje více než 250 000 placených jízd týdně ve městech jako San Francisco, Los Angeles, Phoenix a Austin. Zoox zatím nabízí své služby jen vybraným zaměstnancům a plánuje expanzi do dalších měst.

Další firmy testují autonomní technologie, ale většina z nich zatím nemá povolení pro komerční provoz s cestujícími.

Co bude dál?

Tesla čelí regulatorním výzvám. Autonomní vozidla podléhají regulaci na úrovni jednotlivých států a měst. Elon Musk dlouhodobě volá po jednotných federálních pravidlech, která by firmě usnadnila nasazení technologie v celé zemi.

Musk přirovnává budoucnost Tesly ke kombinaci služeb Airbnb a Uber — platformě, kde by majitelé svých vozů mohli vydělávat tím, že je poskytnou pro autonomní jízdy.


Zdroj: Dow Jones

Nejnovější články

Akcie výrobce čipů Nvidia ve středu ráno mírně posílily, přesto zaostaly za širším technologickým trhem. Podle analytiků by nová generace AI čipů Rubin mohla čelit zpoždění, aby lépe konkurovala připravovaným produktům společnosti AMD.