Tesla spouští robotaxi službu v texaském Austinu. Bez řidiče, s vysokými ambicemi

22.06.2025

Tesla v neděli zahájila provoz své dlouho očekávané robotaxi služby v Austinu, čímž vstoupila do rostoucího trhu autonomní přepravy. Testovat zde bude pokročilou verzi vlastního systému řízení Full Self-Driving.

Co je to robotaxi?

Robotaxi je autonomní vozidlo bez řidiče, které funguje podobně jako klasické taxi nebo služba sdílené jízdy. V USA provozují podobné služby společnosti jako Waymo (Alphabet) nebo Zoox (Amazon).

Tesla nasazuje do služby upravené SUV Model Y vybavené osmi kamerami, které slouží jako senzory pro systém Full Self-Driving (FSD). Na rozdíl od běžných Modelů Y určených k prodeji, které stále vyžadují zásah řidiče, budou tyto vozy jezdit bez osoby za volantem — s bezpečnostním dohledem ze sedadla spolujezdce.

Jak služba funguje?

Služba je zatím dostupná omezenému počtu uživatelů v geofencované oblasti Austinu, kde Tesla technologii testovala. Podle Elona Muska bude nasazeno až 20 vozů Model Y. Firma plánuje službu rozšiřovat podle toho, jak si technologie povede.

Bezpečnost bude i nadále prioritou. Tesla uvedla, že vozy budou vybaveny mikrofony pro detekci zvuků záchranných složek a budou monitorovány na dálku, podobně jako u konkurence.

Budoucí rozšíření a nové modely

Tesla plánuje do budoucna rozšířit flotilu o dva nové robotaxi modely: zlatý sedan Cybercab a větší vícemístný Robovan. Oba vozy nebudou mít volant ani pedály a na silnicích by se mohly objevit nejdříve v roce 2026.

Služba by se měla brzy rozšířit i do dalších měst jako San Francisco, Los Angeles a San Antonio. Musk očekává, že do konce roku 2026 bude po USA jezdit stovky tisíc vozů Tesla s plně autonomním řízením — včetně těch, které vlastní soukromí majitelé.

Význam robotaxi pro Teslu

Musk vnímá robotaxi jako klíčový pilíř budoucnosti Tesly. Odhaduje, že autonomní vozidla mohou přidat k tržní kapitalizaci firmy 5 až 10 bilionů dolarů. Ta nyní činí přibližně 1 bilion dolarů.

Firma čelí poklesu prodejů a silné konkurenci. V roce 2023 dosáhla tržeb 98 miliard dolarů, z čehož tři čtvrtiny tvořily automobilové prodeje. Někteří investoři, například Gary Black, firmu opustili kvůli vysokému ocenění a nejisté budoucnosti robotaxi byznysu.

Konkurence a trh

Největším konkurentem je Waymo, které provozuje více než 250 000 placených jízd týdně ve městech jako San Francisco, Los Angeles, Phoenix a Austin. Zoox zatím nabízí své služby jen vybraným zaměstnancům a plánuje expanzi do dalších měst.

Další firmy testují autonomní technologie, ale většina z nich zatím nemá povolení pro komerční provoz s cestujícími.

Co bude dál?

Tesla čelí regulatorním výzvám. Autonomní vozidla podléhají regulaci na úrovni jednotlivých států a měst. Elon Musk dlouhodobě volá po jednotných federálních pravidlech, která by firmě usnadnila nasazení technologie v celé zemi.

Musk přirovnává budoucnost Tesly ke kombinaci služeb Airbnb a Uber — platformě, kde by majitelé svých vozů mohli vydělávat tím, že je poskytnou pro autonomní jízdy.


Zdroj: Dow Jones

Nejnovější články

Éra masivní vládní podpory pro čistou energii v USA skončila. Nový legislativní balík republikánů výrazně osekává klíčové části Zákona o snižování inflace (IRA), včetně daňových kreditů na elektromobily či instalaci solárních panelů. Přesto se na poslední chvíli do návrhu dostaly úpravy, které dávají velkým solárním a větrným developerům — jako...