Tesla bez řidiče: Revoluce na čtyřech kolech startuje už v červnu
Tesla plánuje na 22. června zahájení provozu své dlouho slibované robotaxi služby. Oznámil to Elon Musk na síti X s dodatkem, že termín ještě může být upraven – firma totiž klade maximální důraz na bezpečnost.
Spolu s oznámením sdílel Musk i video, na kterém černý Model Y jezdí po Austinu zcela bez řidiče. Je to součást intenzivního testování, které má ověřit, že technologie zvládne reálný provoz bez zásahu člověka.
Robotika jako jádro budoucnosti Tesly
Tesla se dlouhodobě profiluje jako víc než jen výrobce elektromobilů. Musk opakovaně tvrdí, že budoucnost společnosti stojí na autonomním řízení a robotice. Podle jeho vizí by právě tyto oblasti mohly vynést Teslu do nových výšin – mluví se o hodnotě firmy přes 30 bilionů dolarů.
Klesající zájem o EV a rostoucí tlak konkurence
Automobilka však momentálně čelí výzvám. Prodej elektromobilů zpomaluje a konkurence, zejména z Číny (např. BYD), sílí. To zvyšuje tlak na to, aby nové technologie jako robotaxi uspěly a firmě otevřely nové zdroje příjmů.
Analytici: Klíčový moment pro budoucnost firmy
Analytici z Wedbush v tom mají jasno: jde o klíčový moment. "Drtivá většina budoucí hodnoty Tesly závisí na úspěchu její vize autonomního řízení," píšou ve své zprávě. Odhadují, že trh s autonomními systémy a AI může pro Teslu představovat příležitost v hodnotě přes 1 bilion dolarů. V optimistickém scénáři by hodnota firmy mohla do konce roku 2026 vystoupat až na 2 biliony.
Silná konkurence doma i v zahraničí
Tesla ale není jediná. V USA už několik let provozuje vlastní robotaxi Waymo (Alphabet/Google), a to i v Austinu, kde se Tesla chystá odstartovat.
Z Číny se pak prosazují hráči jako Baidu (Apollo Go), WeRide nebo Pony AI – ti už mají služby v ostrém provozu a míří mimo Čínu, například na Blízký východ. V Číně jezdí přes 1 700 autonomních taxíků.
Tesla může udávat směr celému trhu
Navzdory silné konkurenci analytici věří, že díky globálnímu dosahu, kapacitám a technologickému zázemí má Tesla šanci stát se hlavním hráčem na poli autonomní mobility – a možná v budoucnu i licencovat svou technologii dalším automobilkám.
Zdroj: Dow Jones