Novo Nordisk přišlo o patent na Ozempic v Kanadě kvůli nezaplacenému poplatku

21.06.2025

Farmaceutická společnost Novo Nordisk ztratila v Kanadě patentovou ochranu na svůj nejvýdělečnější lék Ozempic. Důvodem bylo nezaplacení nízkého správního poplatku, což může otevřít cestu pro generické verze.

Ochrana platí jen do roku 2026

Podle výroční zprávy Novo Nordisk platí pro Ozempic v Kanadě regulační ochrana dat do roku 2026. Společnost se minulý týden znovu stala největší evropskou firmou podle tržní kapitalizace.

Ztráta patentu kvůli poplatku 250 dolarů

Případ ztráty patentu byl popsán v časopise Science, který citoval rozhovor s vedením společnosti Sandoz (CH:SDZ). Ta podala žádost o generickou verzi léku. Stejný záměr oznámily i firmy Hikma Pharmaceuticals (UK:HIK) a Aspen Pharmaceuticals (ZA:APN).

Ztráta patentu nastala v roce 2019, kdy kanadský patentový úřad upozornil Novo Nordisk na opožděnou platbu ročního udržovacího poplatku ve výši 250 dolarů. Firma mohla patent udržet při uhrazení 450 dolarů, ale nereagovala. Úřad tehdy výslovně varoval, že po zániku již patent nelze obnovit.

Ozempic vede žebříček prodejů v Kanadě

Podle listu The Globe and Mail, který čerpá z dat společnosti Iqvia, dosáhl prodej Ozempicu v kanadských maloobchodních lékárnách v roce 2023 částky 2,5 miliardy dolarů. Lék se tak stal nejprodávanějším v zemi.

Možný dovoz do USA přes kanadské generikum

Pozornost se nyní obrací k možnosti dovozu generické verze Ozempicu z Kanady do Spojených států. Zvažuje se využití tzv. § 804 amerického zákona, který umožňuje dovoz léků z jiných zemí. Zatím je Florida jediným americkým státem, který v této věci jedná s americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA).

Zdroj: MarketWatch



Akciové futures v úterý mírně posilovaly, protože investoři zůstávají optimističtí ohledně vícenásobného snížení úrokových sazeb Federálním rezervním systémem do konce roku. V centru pozornosti bude nadcházející ekonomická data, která přijdou před zasedáním Fedu příští týden.

Amazon od 1. října ukončí dlouholetý program Prime Invitee, který milionům amerických domácností umožňoval sdílet výhodu dopravy zdarma s dospělými dětmi, příbuznými či přáteli. Tímto krokem chce firma přimět uživatele, aby si pořídili vlastní plnohodnotné členství a posílila tak růst v již nasyceném trhu.

Prémiová značka koncernu Volkswagen plánuje novou strategii, která by mohla znamenat výrazný růst prodeje. Podle zdrojů blízkých společnosti se Audi připravuje stanovit dlouhodobý cíl v podobě ročních prodejů přes 2 miliony vozů – o pětinu více než v roce 2024. Pokud by se plán naplnil, šlo by o historicky rekordní úroveň pro německou automobilku.