Zatímco většina investorů Meta Platforms se soustředí na umělou inteligenci, generální ředitel Mark Zuckerberg nadále věří v budoucnost virtuální reality. Svědčí o tom i nejnovější investice společnosti: Meta získala téměř 3% podíl v optické skupině EssilorLuxottica, výrobci brýlí Ray-Ban a partnerovi v oblasti chytrých brýlí. Podle středečních...
Meta vsadila miliardy na chytré brýle. Zuckerberg metaverse neopouští
Zatímco většina investorů Meta Platforms se soustředí na umělou inteligenci, generální ředitel Mark Zuckerberg nadále věří v budoucnost virtuální reality. Svědčí o tom i nejnovější investice společnosti: Meta získala téměř 3% podíl v optické skupině EssilorLuxottica, výrobci brýlí Ray-Ban a partnerovi v oblasti chytrých brýlí. Podle středečních zpráv činí hodnota transakce přibližně 3,5 miliardy dolarů.
Obě firmy se k investici zatím nevyjádřily. Akcie EssilorLuxottica posílily v pařížském obchodování o 5,8 %, čímž tržní hodnota společnosti vzrostla na 110,6 miliardy eur (129,5 miliardy dolarů). Akcie Meta před otevřením trhů přidávaly 0,4 %.
Naděje v chytrých brýlích, ne jen ve VR headsetech
Meta již dříve utratila desítky miliard dolarů prostřednictvím své divize Reality Labs, která spravuje hardware pro metaverse. Podle analytiků Gimme Credit by tato divize letos mohla vykázat ztrátu až 20 miliard dolarů, což je více než 17,7 miliardy v roce 2024.
Investice do chytrých brýlí však investory zatím tolik neznepokojuje. Na rozdíl od robustních VR headsetů se brýle Ray-Ban Meta setkaly s pozitivním přijetím. Podle EssilorLuxottica se od jejich uvedení v roce 2023 prodalo přes dva miliony kusů. Firmy nedávno oznámily, že chystají novou řadu brýlí pod značkou Oakley.
Společnosti zároveň změnily způsob prezentace svých produktů: nově je označují jako "AI glasses", tedy brýle s umělou inteligencí. S ohledem na růst akcií Meta poháněný nadšením z AI jde o chytrý krok. Neznamená to ale, že Zuckerberg ustupuje od své dlouhodobé metaverse vize.
"Dvě hlavní složky naší vize – AI a metaverse – jsou propojené. Do konce dekády podle mě spousta lidí bude denně mluvit s umělou inteligencí prostřednictvím chytrých brýlí, jako jsou ty, které vyvíjíme s Ray-Banem," řekl Zuckerberg loni.
Nadějný trh, který teprve začíná růst
Chytré brýle zatím zůstávají okrajovým segmentem. Podle společnosti Counterpoint Research se globálně všech značek prodalo v roce 2024 více než dva miliony kusů – ve srovnání s 1,2 miliardy prodaných smartphonů. Přesto jejich prodeje loni vzrostly více než trojnásobně a očekává se, že porostou o více než 60 % ročně až do roku 2029. Proti tomu trh se smartphony stagnuje.
Meta měla v roce 2024 více než 60% podíl na trhu s chytrými brýlemi, ale konkurence sílí. Alphabet letos oznámil spolupráci s módní skupinou Kering a optikou Warby Parker na vývoji vlastních AI brýlí. Akcie Warby Parker v úterý vzrostly o 4,5 % a dále přidaly 0,6 % v poobchodní fázi.
Navzdory současné dominanci Meta tak bude budoucí růst záviset nejen na inovacích v oblasti umělé inteligence, ale i na schopnosti přesvědčit zákazníky, že chytré brýle mohou být skutečnou alternativou ke smartphonům.
Zdroj: Dow Jones
Nejnovější články
Automobilky v USA nabádají zákazníky, aby si pořídili elektromobil co nejdříve – federální daňový kredit ve výši 7 500 dolarů skončí na konci září.
O podíl ve Starbucks China mají zájem investoři, jednotka může mít hodnotu až 10 miliard dolarů
Čínské aktivity společnosti Starbucks přilákaly nabídky na vstup investora, přičemž celková hodnota této divize by mohla dosáhnout až 10 miliard dolarů. Uvedla to ve středu televize CNBC s odkazem na zdroje obeznámené se situací.