Buffett sází na Constellation Brands navzdory poklesu poptávky po alkoholu

26.06.2025

Akcie výrobce piv Corona a Modelo, vín Ruffino či Kim Crawford a několika značek lihovin zažívají těžké období. Změna spotřebitelských návyků tlačí valuaci dolů, ale někteří investoři, včetně Berkshire Hathaway, v tom vidí příležitost k nákupu.

Akcie pod tlakem, trh s alkoholem se mění

Společnost Constellation Brands letos ztratila na burze přes 25 %. Důvodem jsou krátkodobé provozní potíže a obavy z dlouhodobého odklonu spotřebitelů od alkoholu. Trend střízlivějšího životního stylu se podle řady analytiků teprve rozbíhá a mohl by firmu zatížit na roky dopředu.

Berkshire Hathaway navyšuje podíl

Tento vývoj ale nezastavil investiční skupinu Berkshire Hathaway vedenou Warrenem Buffettem. Ta nejprve ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 nakoupila 5,6 milionu akcií Constellation Brands, a v prvním čtvrtletí letošního roku svůj podíl více než zdvojnásobila na 12 milionů akcií. Nyní drží 6,7 % společnosti, čímž se řadí mezi tři největší akcionáře. Do pozice vstoupily i další institucionální fondy, které využily poklesu ceny.

Nízká valuace láká

Constellation se aktuálně obchoduje za zhruba 12násobek očekávaného zisku na příští fiskální rok, což je desetileté minimum a výrazně pod dlouhodobým průměrem okolo 20. Podle některých analytiků už tržní cena odráží většinu negativního sentimentu.

Robert Ottenstein z Evercore ISI tvrdí, že růst značek Modelo a Pacifico by mohl přinést firmě roční růst tržeb kolem 2,4 %. To by podle něj mohlo obnovit důvěru investorů a ospravedlnit návrat k vyššímu oceňování, například k poměru P/E v "nižších desítkách".

Cílové ceny míří výš

Konsenzuální cílová cena pro akcie Constellation Brands se pohybuje kolem 202 dolarů, což odpovídá 16násobku letošních ziskových odhadů. Ottenstein má cílovou cenu 210 dolarů, tedy přibližně o 30 % výš než aktuální tržní cena (161,53 USD). Analytik Andrew Strelzik z BMO je ještě optimističtější – má doporučení Outperform s cílovou cenou 215 dolarů.

Firma reaguje na vývoj trhu

Constellation upravuje své portfolio. V červnu firma prodala některé značky levného vína za zhruba 900 milionů dolarů a zaměřuje se na prémiovější segmenty s vyšší marží. Investuje také do nealkoholických nápojů – letos vstoupila do výrobce toniku Hiyo a už v roce 2023 investovala do značky alkohol-free šumivého nápoje TÖST.

Výsledky budou prověrkou

Nejbližší čtvrtletní výsledky, které firma zveřejní 1. července, však pravděpodobně potvrdí složité období. Analytici očekávají meziroční pokles tržeb o 4 % a zisk na akcii nižší o téměř 7 %. Dalším rizikem jsou imigrační politiky bývalého prezidenta Donalda Trumpa. Podle generálního ředitele Billa Newlandse pochází zhruba polovina prodejů piva od hispánských zákazníků.

Krátkodobá nejistota, dlouhodobý potenciál

Navzdory krátkodobým tlakům je valuace firmy natolik nízko, že podle některých investorů už představuje atraktivní příležitost. Constellation se zatím možná nehodí ke klidnému posezení s limetkou na pláži, ale v dlouhodobém horizontu by se její akcie mohly vyplatit — podobně jako víno, které s časem zraje.


Zdroj: Dow Jones

Nejnovější články

Éra masivní vládní podpory pro čistou energii v USA skončila. Nový legislativní balík republikánů výrazně osekává klíčové části Zákona o snižování inflace (IRA), včetně daňových kreditů na elektromobily či instalaci solárních panelů. Přesto se na poslední chvíli do návrhu dostaly úpravy, které dávají velkým solárním a větrným developerům — jako...